Μπάμπης Παπασπύρος: Με σχέδιο, εθνική στρατηγική και όραμα για να την αναβίωση της Αεροπορικής Αμυντικής Βιομηχανίας

Συναντούμε σήμερα τον Μπάμπη Παπασπύρο, απόστρατο Ταξίαρχο Ηλεκτρονικό Μηχανικό της Σχολής Μηχανικών Αεροπορίας (ΣΜΑ) της Σχολής Ικάρων.

Ο Μπάμπης Παπασπύρος  χαρακτηρίζεται από μια εντυπωσιακή πορεία στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και τον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας. Στη διάρκεια των τεσσάρων ετών ως αντιπρόεδρος της ΕΑΒ και ως Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ελληνικών Εταιριών Αεροδιαστημικής, Άμυνας & Ασφάλειας  (ΕΕΛΕΑΑ), προώθησε προτάσεις για την αναβάθμιση της Αμυντικής Βιομηχανίας και την ενίσχυση της καινοτομίας.

Επιπλέον, ο συνομιλητής μας είναι ο  εμπνευστής του ελληνικού συστήματος ανίχνευσης mini drones, το οποίο έχει την υπογραφή του radar “ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ” της ΕΑΒ.

 Ποια είναι η κύρια ιδέα που έχετε προωθήσει για την αναβάθμιση της Αμυντικής Βιομηχανίας, και πώς αντιμετωπίζετε τις προκλήσεις σε αυτόν τον τομέα;

Θα αναφερθώ επιγραμματικά στα εργαλεία πολιτικών Αμυντικής Βιομηχανίας που αποτελούν τον πυλώνα της πρότασης μου:

Πρόγραμμα-Σχέδιο Ικανοτήτων Αμυντικής Βιομηχανίας: Πλαισιώνει και καθοδηγεί τη συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας σε μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα.

Κέντρο Αμυντικής καινοτομίας και τεχνολογιών αιχμής: Υποστηρίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που εισέρχονται ή εργάζονται στην αμυντική βιομηχανία. Χρηματοδοτεί την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών

Γραφείο Αμυντικών Εξαγωγών: Παρέχει εξατομικευμένη βοήθεια και στοχευμένη υποστήριξη σε όλα τα στάδια του εξαγωγών μιας εταιρείας.

Συμμετοχή στη σχεδίαση της αμυντικής πολιτικής: Μεγιστοποιεί τις ευκαιρίες για συμμετοχή της βιομηχανίας στις προμήθειες αμυντικού υλικού.

Σχέδιο προτεραιοτήτων Δυνατοτήτων Αμυντικής Βιομηχανίας: Παρέχει καθοδήγηση στη βιομηχανία για εταιρικό σχεδιασμό και επενδύσεις που σχετίζονται με τις προτεραιότητες της βιομηχανικής ικανότητας της Άμυνας.

Δημιουργία Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας, ώστε να μπορεί απερίσπαστο και απρόσκοπτα να συντονίζει και παρακολουθεί την υλοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης της Αμυντικής Βιομηχανίας.

Οι προτάσεις μου αυτές έχουν προωθηθεί στην πολιτική ηγεσία της χώρας (Πρωθυπουργό, ΥΕΘΑ, ΑΝΥΕΘΑ,ΥΠΟΙΚ και ΥΠΑΝ)

Πώς αξιολογείτε τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπ. Εθνικής Άμυνας για την σημασία της καινοτομίας στον χώρο της άμυνας και πώς προάγετε αυτήν την πτυχή;

Οι προτάσεις του κ. Δένδια στην πρόσφατη συνέντευξή του στην «Καθημερινή» μας εξέπληξαν θετικά, μιας και παρουσίασε για πρώτη φορά, τις αρχές για την επανεκκίνηση και αναβάθμιση της Αμυντικής Βιομηχανίας, δίνοντας έμφαση σε: Καινοτομία, Εξωστρέφεια, Αντίθεση σε φαραωνικά-μεγαλεπήβολα προγράμματα, Σταδιακή παραγωγή ελληνικών αμυντικών συστημάτων και τέλος ενίσχυση και στήριξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας

Η αίσθησή μου είναι ότι ο Νίκος Δένδιας αξιοποιεί τις προτάσεις μας για την Αμυντική Βιομηχανία. Μένει να δούμε στην πράξη νομοθετικές και οργανωτικές πρωτοβουλίες.

Μπορείτε να μας εξηγήσετε περισσότερα για το ρόλο του radar “ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ” ανίχνευσης mini drones και τη συμβολή του στην ασφάλεια;

Το  radar ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ σχεδιάστηκε και αναπτύχτηκε  το 2017 στην ΕΑΒ  αρχικά για επιτήρηση χώρων, συνόρων & κρίσιμων υποδομών.
Τα χαρακτηριστικά του ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ του δίνουν την δυνατότητα εντοπισμού  κινούμενων στόχων αλλά κυρίως mini drones σε αποστάσεις που φτάνουν τα 1000 μέτρα και ύψος πτήσης κάτω των 5 ποδιών (περίπου 1,5 μέτρα), αλλά και την κίνηση ανθρώπων εντός βεβαρημένου αστικού περιβάλλοντος. Αντιλαμβάνεστε πόσο χρήσιμο είναι για την άμυνα  και την ασφάλεια της χώρας μας ένα τέτοιο σύστημα, λαμβάνοντας υπόψη και τα πρόσφατα συμπεράσματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία όπου η χρήση των drones χαρακτηρίστηκε όχι άδικα ως “game changer”. Δυστυχώς μέχρι σήμερα που μιλάμε δεν γνωρίζω να έχει γίνει προσπάθεια από μέρους των αρμόδιων φορέων του ΥΠΕΘΑ για την απόκτηση και χρήση του radar από τις Ένοπλες Δυνάμεις

Πώς αξιολογείτε τη συνεργασία μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην Αεροπορική Βιομηχανία και ποιο είναι το επόμενο βήμα για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία;

Η εξωστρέφεια, η ενίσχυση με νέο προσωπικό, η παραγωγή νέων προϊόντων και η συνέπεια στην απόδοση του έργου της, νομίζω ότι είναι άμεσες προτεραιότητες και επιτακτική εθνική ανάγκη. Χρειάζεται επανεκκίνηση της ΕΑΒ ώστε η εταιρεία να αποκτήσει ευελιξία και να λειτουργεί ως πραγματική Α.Ε. Προφανώς και θα πρέπει να προσελκύσουμε πραγματικούς και αξιόπιστους επενδυτές στην ΕΑΒ, διατηρώντας όμως για λόγους ευνόητους το 51% υπό τον έλεγχο του κράτους. Παράλληλα εκτιμώ ότι θα πρέπει η ΕΑΒ να αποτελέσει το κύριο κέντρο (Hub) εργοστασιακής συντήρησης των πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων & Σωμάτων Ασφαλείας αλλά και σχεδίασης-κατασκευής νέων συστημάτων αναθέτοντας υποκατασκευαστικό έργο σε εταιρείες του χώρου. Με αυτό τον τρόπο θα αναπτυχθεί κάτω από την ΕΑΒ ένα ισχυρό οικοσύστημα στο χώρο της Αεροπορικής Αμυντικής Βιομηχανίας

 Διαβάσαμε πρόσφατα ότι οι Μηχανικοί Απόφοιτοι της ΣΜΑ εκπροσωπούν την Ελλάδα στο Διεθνές Συμβούλιο Αεροναυπηγικών Επιστημών (The International Council of the Aeronautical Sciences – ICAS), μιλήστε μας γι αυτό και πείτε μας πως συνδέεται με την εξέλιξη της τεχνολογίας στον τομέα της αεροναυπηγικής;

Με την επιλογή του Επιστημονικού Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας (ΕΣΜΑ) ως εκπροσώπου στο Διεθνές Συμβούλιο Αεροναυπηγικών Επιστημών (ICAS), οι μηχανικοί απόφοιτοι της ΣΜΑ αναγνωρίζονται και αναδεικνύονται ως πρωτοπόροι στον κόσμο της αεροναυπηγικής επιστήμης και τεχνολογίας.

Η παγκόσμια εμβέλειά του ICAS, το μέγεθος και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων καταδεικνύουν την σημαντικότητα και τη στρατηγική σημασία της εκπροσώπησης της Ελλάδας σε αυτό το διεθνές συμβούλιο, δημιουργώντας ένα πλαίσιο για την ανταλλαγή γνώσεων και συνεργειών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το επόμενο βήμα, που ήδη έχει ξεκινήσει, είναι η επικοινωνία με πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα & εταιρείες του χώρου για συμμετοχή τους ως συνδεδεμένα μέλη. Η προσπάθειά μας εστιάζει στην ανάπτυξη της αεροναυπηγικής επιστήμης και της τεχνολογίας, συμβάλλοντας στην προβολή της Χώρας μας ως πρωτοπόρου στην έρευνα και ανάπτυξη στα αντικείμενα του χώρου που καλύπτει το ICAS, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Αεροπορική Βιομηχανία σήμερα, και πώς προτείνετε να αντιμετωπιστούν;

Μια από τις βασικές αδυναμίες που επηρεάζουν την ελληνική Αμυντική Βιομηχανία και καινοτομία, είναι η έλλειψη συνολικής στρατηγικής και συνεκτικού σχεδίου για την ανάπτυξη του τομέα. Μέσα από τους εξοπλισμούς-εξοπλιστικά προγράμματα μεγάλης  αξίας, θα πρέπει να διασφαλίζεται ένα ανάλογο επίπεδο ευκαιριών για τις εγχώριες αμυντικές εταιρείες, με μακροπρόθεσμη απασχόληση για τους εργαζομένους. Η κυβέρνηση πρέπει να προσδιορίσει τις προτεραιότητές για την αμυντική βιομηχανία μέσω μιας σειράς θεμελιωδών κειμένων. Αυτό γίνεται εστιάζοντας στις υπάρχουσες δυνατότητες και μέσα αλλά, κυρίως στις απαιτούμενες κρίσιμες επιχειρησιακές απαιτήσεις των Ε.Δ.

Παράλληλα, πρέπει να αποφεύγεται η δημιουργία μιας εικονικής πραγματικότητας μεγαλεπήβολων προγραμμάτων που δεν έχουν σαφή οφέλη και αποτελέσματα. Η κοινή λογική και η συνεχής αξιολόγηση των έργων πρέπει να είναι κεντρικές αρχές στην έγκριση & ανάπτυξη οποιουδήποτε προγράμματος. Είναι κρίσιμο να διασφαλιστεί ότι οι επενδύσεις και οι πόροι διοχετεύονται σε προγράμματα που έχουν πραγματική αξία και συμβάλλουν στην ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής ικανότητας. Η ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας απαιτεί ολοκληρωμένη και διαφανή προσέγγιση. 

Η υποστήριξη της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας, η ανάδειξη επιτυχημένων έργων και η δημιουργία ενός θετικού επενδυτικού κλίματος είναι καθοριστικές. Με συνεπή και αποτελεσματική πολιτική, μπορούμε να υπερβούμε τις προκλήσεις και να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο και ανθηρό περιβάλλον για την ελληνική άμυνα.

newsbreak.gr

AMYNTIKH BIOMHXANIA, ICAS, ΕΣΜΑ, ΣΜΑ